Ha szeretnél leszokni a cetlizésről, ha fontos, hogy mindig fel tudd írni az ötleteket, teendőket, és mindezt meg tudd osztani másokkal is (nem a Facebook barátaidra, hanem a munkatársakra, családra gondolok), akkor a mobiltelefonos rendszerező alkalmazásokat neked találták ki.
Nagyon sok fajta app létezik – fizetős és ingyenes is -, a lényeg az, hogy találj egy olyat, ami számodra logikus, hiszen csak akkor fogod használni, ha “kézre áll”. Hiába szép meg jó, ha nem használod, nem leszel tőle rendszerezettebb… Sokfélét kipróbáltam az évek során, ez a bejegyzés remélhetőleg neked is segít megtalálni a te kedvencedet! :)
Mielőtt azonban belevágnánk a teendőkbe, jöjjön egy kis háttérinfó.
A naptár: Én a saját dolgaimat írásban vezetem (filofaxban, ugye :D), de van belőle egy másolat az asztali naptáron, hogy mindig ordítson (csak a nagyon fontos programokról), illetve egy másodlagos, nagyjából 60-70%-os egyezésű másolat a Google Naptárban. Ez azért fontos, mert ha egymás jelenléte nélkül szervezünk programot, akkor is látjuk a másik beosztását. Na de ugye az elmenős programokon kívül vannak a teendők, amelyek általában cetlire vagy jegyzetfüzetbe kerülnek, aztán jól elkavarodnak, pedig megnyugtattuk magunkat, hogy “nem kell megjegyezni, úgyis le van írva”. Áááá.
Ami nekem fontos volt a teendős appnál:
- legyen megosztható és többen is szerkeszthessük – ez a közös projekteknél rettenetesen fontos, a saját dolgaimnak ott a filofax, csak magamnak nem fogom két helyen vezetni a dolgokat, mert minek. Mivel házastársak és üzlettársak is vagyunk, nagyon sok közös teendőnk van, nem “csak” a hétköznapi dolgok menedzselése vagy a saját programjaink.
- szinkronizáljon minden alkalmazással – PC-n, telefonon is ugyanaz legyen, ne kelljen nyolcszáz helyre felírni, és mindenki mindig mindent lásson. Menet közben is rá tudjunk írni dolgokat, ha eszünkbe jut valami, például a metrón vagy bárhol a városban.
- össze lehessen kötni a Google Naptárral – a határidős teendők, feladatok így az elmenős programjaimmal együtt látszanak, és még könnyebb tervezni, összeegyeztetni, nem fogom túlvállalni magam.
- lehessen hierarchiát kialakítani – tehát ne minden projekt egy szinten legyen, hanem lehessen egymásba ágyazni az összefüggő, összekapcsolódó teendőket. Nagyon sokszor bonyolult, többlépcsős feladatokon dolgozunk, és muszáj összerendezni őket.
Többféle appot teszteltem az évek során, ha kijött egy új, mindig kipróbáltam, és megnéztem, hogy mennyire jön be, de általában pár hét után leszoktam róla, mert nem voltunk kompatibilisek. (Ha nem az én agyam szerint tudok benne rendszerezni, akkor nem fogom használni, mert ne már az agyamat kelljen újrahuzalozni, ha egyszer nekem így logikus :D) Aki pedig a jelenlegi nyertes…
Trello
Jelenleg a Trello a lieblingem, jó pár hónapja használjuk mindketten, igésítettük is már a nevét (“trellózd meg a bevásárlólistára, hogy kell vécépapír”), és nagyon jól működik. Ingyenesen letölthető a mobiltelefonra, van PC-s verziója, és összeköthető a Google Calendarrel is.
Három szinten dolgozik: van a board, ami egy tábla, ezekre lehet oszlopokban ún. list-eket létrehozni, amin belül vannak a cardok. Egy-egy cardhoz lehet határidőt rendelni, de ami a legjobb, hogy minden cardon belül létrehozhatunk pipálós teendőlistát (százalékban is megmutatja, hogy mennyire vagyunk készen!), és csatolhatunk hozzá képet, doksit, táblázatot, ami kell a munkavégzéshez. Ez állatira megkönnyíti a munkát, főleg, ha többen dolgoztok valamin, és meg kell osztani mindenféle dokumentumot. Lehet kommentálni is a cardon belül, hogy ki mit gondol (bár ez mivel egymás mellett ülünk, annyira nem szükséges :D), és azt is látni, hogy ki melyik teendővel végzett. Gondolom, ez 2+ főnél még praktikusabb.
Amit nem tud: a színkódolás elég alap, és súlyozni sem lehet, de ezt úgy küszöböltük ki, hogy van egy TODAY nevű listünk, és oda tesszük azt, ami a legfontosabb. Ismétlődő feladatokat nem lehet vele csinálni (pl. hogy emlékeztessen minden hónap tizedikén, hogy be kell fizetni ezt vagy azt), de teendőlistákat tud korábbiakból átmásolni, ezért nem kell állandóan mindent újra meg újra beírni, ha hasonló típusú feladatokkal találjuk szembe magunkat.
Futottak még
Nem csak a Trello jó — megmutatom, miket próbáltam még ki, nézz körül, hátha megtalálod köztük a nagy őt! :) Nagyon szép, praktikus alkalmazások közül válogathatsz, nagy részük ingyenes. Csak azon múlik, hogy melyiket választod, hogy neked mire kell. Kezdd azzal, amelyik elsőre szimpatikus, használd néhány hétig, és úgyis meglátod, hogy gyakorlatban mennyire válik be. Ha nem az igazi, jöhet a következő! :)
Google Calendar + Tasks
INGYENES! A Google Calendarnek van egy saját teendőlistája is. Előny, hogy minden egyben van, hátrány, hogy nem megosztható mással. Könnyen lehet pakolgatni egyik napról a másikra, és aki gépnél van, az nagyon szeretheti. Külön mobilos appja is van, de nem integrál a mobilos Google Calendarrel. A Gmailben is látszódnak a teendők, ezért aki sokat e-mailezik, az is szeretheti. Amint idő is rendelhető a teendőhöz (pl. pénteken kettőtől négyig dolgozom az X projekten), már a sima Google Calendar is megteszi, ráadásul SMS-t és e-mail emlékeztetőt is küld. Nem véletlenül szeretem. De nagyobb projektekre nem alkalmas, nekem legalábbis nem jött be.
Wunderlist
INGYENES! Már emlegettem itt a blogon, használtuk is egy darabig, de valahogy nem maradt meg, kicsit más a logikája, mint a Trellónak. Viszont megosztható, nagyon szép, és van mobilos kliense is. Kipróbálásra mindenképpen ajánlott, hátha neked bejön! :)
ToDoIst
INGYENES! Letisztult, gyönyörű, és éves díjért még profibb tud lenni, mint egyébként. Szuper a határidő-kezelése, nagyon ösztönös egy csomó mindenben, dátumozás helyett pl. időzíthetsz programot úgy, hogy “tomorrow at 1 pm” vagy “every tuesday at 2 pm”, és megfelelően a helyére rakja. Lehet színkódolni, ismétlődő feladatokat csinálni, súlyozni.
Any.do
INGYENES! Szintén a letisztult családot erősíti, ráadásul van benne egy rohadt jó oszlop, a “Someday”, ide a “majd egyszer” terveket lehet listázni, mielőtt határidőt kapnának. :) Felhasználói oldalról szintén nagyon ösztönösen működik, jó a logikája, szép és okos alkalmazás. Ha a rendszeresen visszatérő feladatokhoz keresel egy olyan appot, ami emlékeztet, és segít egy új szokás elsajátításában, válaszd az Any.do-t! Nagyon könnyű bele ismétlődő feladatokat (zónák, reggeli & esti rutinok, stb.) írni, és egyszerű használni!
Asana
INGYENES! Csoportmunkához, nagyobb csapatnak nagyon jó, könnyen követhető, hogy ki hol tart. Delegálhatsz benne feladatokat, és könnyen tudsz képeket és egyéb dokumentumokat is megosztani, ami segíti a közös munkát – nem kell ötven verzióban körlevélben keringetni mindenféle ppt-t és szöveget. :)
Evernote
INGYENES! Ez egy online jegyzetfüzet, amibe másolhatsz a neten olvasott cikkeket, ötleteket, a kutatásodhoz listázhatsz benne forrásokat, de menthetsz el bele képeket a lakásfelújításhoz, projektötleteket az esküvődhöz… szóval sok mindenre jó. Ha tele vagy ötletekkel, és nem teendőkkel vannak tele a cetlijeid, az Evernote lehet, hogy neked való! Bizonyos havi sávszélig ingyenes, utána havidíjas, de az ingyenes verzióval is nagyon jól el lehet lenni.
A fizetősek
- TeuxDeux – nagyon alap dolgokat tud, de cserébe nagyon szép
- BaseCamp – vérprofi, szerintem magánembereknek túlságosan is, csak azért listáztam ide, hátha valaki a munkahelyére keres tökéletes megoldást :)
Szia Via!
Bár kissé régi a bejegyzés, de ha jól értem, akkor már sem a ToDoist-et, sem a Wunderlistet nem használod, csak Trellozol?
Eszter
Igen. Trello-ban futnak azok a teendők, amiket fontos, hogy mindketten lássunk. Közös cégvezetésnél nem működik az, hogy egymás kézzel írott füzetkéibe lesegetünk egész nap. :) A saját dolgaimat még szoktam papíron vezetni a filofaxomban, mert szeretek írogatni.
Akkor is ajánlod, ha a mobil app-ot nem tudom letölteni (Windows Phone :) )
Azaz mennyit használod mobilról? ;)
Otthon keveset, nyilván. :) A Snooze nagyon hasznos, napi egyszer végigmegyek a leveleken, és elaltatom, ami nem kell. Úton jó látni egyben, hogy mi van. De nekem amúgy is fel van tuningolva a Gmailem a kiegészítőkkel. :) Ha a tiéd nincs, akkor a PC-den is szeretni fogod.
A Gmailem én is feltuningoltam (külön köszi Neked :) ), és gondolom, ha frissít a Google naptárral a telefonom, akkor azt is láthatom… Na jó! Inkább kipróbálom, és beszámolok róla :)
Köszi a gyors válaszokat! :)
Nekem az lenne a kérdésem, hogy ha valamelyik nem jön be, akkor tudom valahogy törölni a regisztrációmat? Nekem olyan hülye érzés regisztrálva maradni olyan helyeken, ahová aztán nem járok. Nem is beszélve a kéretlen e-mailekről… De most az any.do-n sehol nem találom, hogy törölhetném magam.
A levelek alján kötelezően lenni kéne “Leiratkozás” (Unsubscribe) gombnak akkor is, ha tagja vagy még az oldalnak, vagy be kell tudnod állítani a profilodon, hogy engedélyt adsz-e levelek küldésére. Írj a supportnak, ha ez nincs ott valahol.
Köszi! Todoist-en találtam olyat, h delete my account, valami ilyet kerestem any.do-n is, egyelőre nem találom, de a levél a supportnak jó ötlet. Gyönyörű magyar mondatot sikerült írnom, ma már nem éltem hiába… :)
Appreciate-olom az enthusiasm-edet. :)))
A trello hogyan köthető össze a Google Naptárral?
Mert nekem automatikusan nem működik sajna. Ráadásul a Board-okon nem is mindegyiken jelenik meg a naptár funkció (én tüntettem el?! még az is lehet…. :P ). Elvesztem :/
Közben a felugró naptárat sikerült visszavarázsolni. És ott a benti naptárban meg is jelennek a határidők.
De hogyan kerül mindez az egyszem Google Naptáramba?
Itt megnézheted, én is ez alapján állítottam be: www.youtube.com/watch…94oHd9vXmY
Köszi, sikerült!
Pont most akartam én is ezt kérdezni. Illetve ha már itt vagyok, a “label”-nek mi értelme? Te mit szoktál színezni vele?
A különböző kategóriába tartozó projekteket lehet vele színkódolni, így első blikkre látszik, hogy az adminisztráció, kreatív agyat igénylő teendő, háttérmunka, fotózás, kapcsolatfelvétel, stb. Vagy amiket kitalálsz. Egyik gyerek színe, másik gyerek színe, otthoni feladatok, munkahelyi feladatok. X ügyfél, Y ügyfél, satöbbi. :)
A munkahelyemen a Google naptár még kísérleti stádiumban van. 9 ember határidőinek követését teszteljük benne éppen, mert azt már csak virtuálisan lehet. De lehet, hogy ajánlom a főnökömnek valamelyiket a fentiek közül (vagy mindet), mert még keresi az ideális megoldást.
Magánéletileg már régóta használjuk. Családilag meg van osztva mindenkinek a sajátja, így a fontosabb dolgokról mindenki tud, amikor nem tud programot szervezni vagy bármit megoldni. (Azóta nem csörög a család vizsga alatt, mert tudják, hogy mikor van egyáltalán.)
Én úgy gondoltam, ezt most kihagyom, mert az iPhone-nak + iPadnek elég jók a beépített alkalmazásaik. Viszont más meg nem így gondolta… Most kaptam egy levelet a motivációs csoportom egyik tagjától, hogy “sziasztok, Via ajánlotta ezt a szuper kis programot, mi lenne, ha kipróbálnánk és mostantól itt vezetnénk a heti céljainkat?”. :P Úgyhogy most már én is trellózok. :)
Viszont az Evernote-tal nekem rossz tapasztalatom volt (elnézést a porkavarásért, de gondoltam, hátha hasznos lesz az infó): csak online működik, így jártam már úgy, hogy vonaton utazva dolgoztam-dolgoztam-dolgoztam egy cikken, majd kiértünk a semmi közepére, nem tudta online menteni, és puff, elszállt az egész munkám. :( És volt még néhány ilyen eset (tehát nem egyszeri összeomlás volt). Úgyhogy én már csak a beépített jegyzettömbbe jegyzetelek, nem rendszerezhető, de offline is működik, és amikor netet talál, szinkronizál, onnantól pedig a többi eszközömön is hozzáférhető.
Nálam még mindig a Cozi nyerő -netes is, megosztható, így a család minden tagja láthatja, mi a progi, szerkeszthetik is, lehet fotókat elmenteni, menüt tervezni vele, teendőlistákat összeállítani (még előre megírt FlyLadys listát is ad hozzá ha beállítod), színeket lehet rendelni emberek szerint a progikhoz: ide Apa megy, ide a gyerekek is, stb. Az alap verziót használom, nem fizettem elő a prora de így is szuper sztem.
Nagyon tetszett a cikk. Gyorsan rá is kerestem mindegyikre. Sajnos mind angol nyelvű. Így marad a google naptár. Igaz azt is most tanulom. A családból senki sem ismeri, így segíteni sem tudnak.
Használhatod magyar nyelven is, lehet bele magyarul írni. A megtanulása nem nehéz pl. a Trello-nak vagy az Any.Do-nak. Ha tudod a hét napjait, már félig meg is vagy. :)
Szuper, nagyon szépen köszönöm ezt a cikket, az evernote fantasztikus, pont ez kellett :)
Szívesen! :)
hasznos cikk, néhányat megnézek, hátha. bár én a google dolgokat használom, teljesen beköltöztem oda, szóval ezt a GQueues-t én is megnézem. :) Egy ideje már szerencsére a google keep is tud figyelmeztetni időhöz és helyhez (!) kötötten is. Pl. beállítom hogyha adott helyre megyek (pl. kozmetikus) ne felejtsen el szólni (hogy pl. akartam elvitelre kérni napozókrémet arcra). imádom! progresst mondjuk nem mutat, de checklist van benne. a feladatkezelés terén sajnos még bőven van hova fejlődni, de lehet ezt a GQueues megoldja. szerintem én előbb megnézem a lite verzióját :)
Nagyon jó kis ötletek, szeretném ha lenne olyan bonyolult életem h ennyire szervezni kelljen. :) Mind1 is mert WindowsPhone-on kb csak az Evernote megy, úgyh marad a zsebnaptár. :)
Nálam az volt az egyik fő szempont még, hogy a google calendarba implementálható legyen, az az egyetlen (és kedvenc) naptáram évek óta. A google tasks-et be is lehet húzni, webes felületen szépen látszódik; egy ideig ezeket használtam, aztán igényeltem pár olyan funkciót, amit ez a kombó nem tudott, és így találtam rá a GQueues-ra (www.gqueues.com/). 2 hétig ingyenes és teljesen kipróbálható, meg lehet másokkal osztani, google cal-be beépíthető, telós app is jól használható, chrome-ból még offline is működik, ha netes állapotban nyitod meg az oldalt. A hátulütője: 2 hét után már nem ingyenes.
Hú, a screenshotok alapján nagyon profi! $25 éves díj nem is sok, ha valaki beleszeret. Jó befektetésnek tűnik. Köszi, hogy bővítetted vele a listát vele! :)
Én Wunderlist, Google Keep, Evernote és Moleskine kombóban nyomom. A wunderlistbe kerülnek az egyetemi/melós dolgok, pl. kötelezőket tantárgyanként és hetenként listázom, és akkor látom, hogy kell-e még olvasni, könyvtáras dolgok, melóba feladatok, főleg azóta szeretem, amióta részfeladatokat is lehet bele tenni pipálgatva. Google Keepbe írtam a nyári fogadalmaim (mert az újévet valami hülye berakta a vizsgaidőszak közepére, amikor nem váltunk életet, mert NINCS:D), és ide írom, ha van valami ötletem még, Evernote a beadandó/szakdogaírós barátom, a Moleskinembe pedig a napi és heti időpontokat, találkozókat, határidőket írom. A Google naptárról szinte teljesen leszoktam, mivel gyakran van teljesen némán a telefonom, annyiszor láttam utólag csak az értesítőket, hogy inkább nem is állítok be: de legalább tudom, hogy nincs emlékeztető, és csekkolom Wunderlistben vagy papírnaptárban:)
Én a Google naptárral e-mailt küldetek, az tuti megjön, és látom is. :) De nem mindenhez, csak ami nagyon fontos. Egy nappal, egy héttel és egy hónappal előtte is szól, ha olyan a program, hogy ne felejtsem el. Évente pár alkalmat emeltem így ki – nyilván nem évfordulókat, szülinapokat, mert azokat tudom fejből. :) De pl. éves biztosítás fizetése, szűrővizsgálatok (ezt írtam is a múltkor), meg mindenféle random határidő, ami nem személyes.
Két telefonom van az egyik buta a másik okos….lenne, de nincs rajta előfizetve a net. valahogy nem akarom, hogy életem minden lépésébe beszivárogjon a netes elérhetőség:-) Valahogy bírom még, hogy a fejemben + egy pici Moleskine jegyzetfüteben vannak a teendők, programok.
Ha majd úgy döntesz, hogy szintet lépsz, akkor sem muszáj előfizetni, wifiről is fel tudsz menni, az legalább azt megoldja, hogy menet közben nem netezel mindig. :)
Nem, nem akarok szintet lépni, ebben legalábbis nem. Egész nap gép előtt dolgozom, sajna itthon is le tudok ragadni a net előtt, nem kell, hogy még napközben is leshessem. Wifi meg pl. munkahelyemen nincs, itthon meg itt a net.
Nem használok, mert butafonom van, és filofaxom sincs, csak egy kis noteszt és tollat hordok mindig magamnál. Viszont a win7-es gépemen van egy virtuális cetlizős program, oda bármikor fel tudok írni bármit és tuti nem hagyom el :))
Viszont jó a cikk, tuti kipróbálnám mindet ha lenne eszközöm :)