Amikor a „felhőben” tárolásról van szó, mindig beragad a fejembe Tunyogi Orsi „Ha lemegy a nap” című örökbecsűjének refrénje (ha neked nem, akkor elég, ha annyit mondok, hogy jött egy felhő és leszállt közénk). Úgyhogy most már van is egy háttérzenénk ehhez a cikkhez. :)
Amúgy nagyon cuki ez a felhő elnevezés, úgy tűnik tőle, mintha pici pufók angyalkák vigyáznának a cuccainkra, holott igazából csak arról van szó, hogy egy több eszközről elérhető szerveren tároljuk a kis dolgainkat. Régen FTP-vel csináltam hasonlót, de ez is az internet demokráciája, hogy most már a telefonom is többet tud, mint a tizenöt évvel ezelőtti asztali gépem. Imádom.
Na, de mire is jó a „felhőzés”, és hogyan kell okosan használni? Összegyűjtöttem néhány szempontot és funkciót, amit érdemes kihasználni.
1. előny: Szinkronizálás
Lejárt a családi számítógépek kora, egy ember is többféle kütyüvel jelentkezik be éppen az igényei vagy a földrajzi helyétől függően — mobiltelefon, tablet, asztali gép, laptop, vagy akár mind a négy. Teljesen felesleges és időpocsékolás külön-külön szoftvereket, adatokat tartani mindegyiken, és aztán jól megjegyezni, hogy na ezt melyiken is jegyzeteltem, hova is van elmentve… A kétezres években megjelent mobiltelefonoknak is volt beépített naptára, de amint készüléket váltottál, fújhattad, amit oda beírtál, mert kezdhetted elölről bepötyögni, hogy kinek mikor van a szülinapja. Szóval éljen a szinkronizálás! Megkönnyíti a készülékváltást, újratelepítést, mert nem kell órákat szöszölnöd azzal, hogy mindent mindenhova újra felvezess.
Google Contacts — már csak ide vezetem a telefonszámokat, és amint belépek a Google fiókomba, leszinkronizálja, ott van mindenkinek a száma, fotója, kész, nem kell vele többet foglalkoznom. :) Plusz, az asztali gépről is tudom szerkeszteni, szóval nem az érintőképernyőn kell pötyögnöm. (Szerintem érintőképernyőn dolgozni hosszútávon lehetetlen, egy-egy ékezet nélküli e-mailt megírok, de érdemi munkára alkalmatlan vagyok. Éljen a rendes billentyűzet és a laptop, ha pedig a hátam is beleszólhat a dologba, asztali gép, normális íróasztallal és székkel. #oldschool)
Google Naptár — nem írásban vezetett családi naptárnak remek, mert ha valaki beír valamit a saját naptárába, és az meg van osztva a többiekkel is, mindenki másnál is automatikusan látszani fog. A különböző családtagok kaphatnak különböző színeket, és kész is a színkódolt digitális csoda. :) A pittyogó emlékeztetőket már nem is mondom, az újonnan bevezetett tervező pedig szintén jópofa (előre beír X időközönként az üres helyekre egy olyan elfoglaltságot, amiben szeretnél jobb lenni — pl. torna, olvasás, barátokkal töltött idő, stb.) Szerintem nagyon jól működik a digitális ÉS az írásban vezetett naptár egyszerre, csak fontos meghúzni a határokat, hogy miben mit vezetsz, különben megőrülsz, hogy másolatokat csinálsz ugyanarról a programról ötezer helyre. De úgy is csinálhatod, hogy az időpontok kizárólag digitálisan vannak, az ötleteid meg írásban, például egy gyűrűs kalendáriumban. Én egy többszörös hibridet használok a gyűrűs naptárammal, egyszerre váltja ki a jegyzetlapokat, és részben a teendőimet is itt vezetem. :)
További rendszerező mobiltelefonos-appokról itt olvashatsz — ezek is a felhőt használják, és asztali gépről is eléred őket.
Használd, ha: több készüléken dolgozol egyszerre, vagy új készüléket készülsz beüzemelni / lecseréled a meglévőt. Könnyebb lesz a telepítés és az új eszköz „belakása”, ha felhőből szinkronizálod le a dolgokat.
2. előny: Automatikus archiválás
Szerintem a Dropbox automatikus képmentő opciója a legjobb, amit telefonlopás-ellen kitaláltak. Mármint nyilván nem ettől fogják kisebb eséllyel ellopni a telefonodat, de általában az első sokk után nem a tényleges piaci értékét fogod siratni a készülékednek, ha elvesztetted, hanem azokat a dolgokat, amik csak neked fontosak: a családi fotókat, emlékeket. Igen, ildomos bizonyos időközönként teljes mentést csinálni a fotóidról, de ezt sokan nagyon sokáig halogatják, és ha pont akkor üt be a káosz, amikor épp egy fontos képsorozatról még nincs másolat, az nagyon fájdalmas. Az automatikus képmentegetés azonnal feltölti a Dropbox fiókodba a képeket, amint wifire csatlakozol (hogy ne zabálja a mobilnet forgalmadat), ezt nagyon ajánlom bekapcsolásra.
Viszont nagyon fontos, hogy ne csak a felhőben őrizd meg a fontos dolgokat! Legyen róla másolat a gépeden és hosszú távra egy külső winchesteren is (a CD-k és DVD-k is folyamatosan öregszenek, azokat is érdemes így tárolni), mert sajnos a felhő is megpukkanhat. Ami rosszabb, hogy a Dropboxnak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy ugyan készít másolatot a saját merevlemezedre egy mappa formájában, viszont az teljesen le van szinkronizálva az összes többi géppel, amin még meg van osztva. Szóval ha te törlöd abból a mappából, nem csak tőled törlődik, hanem azoknak a gépéről is, akikkel meg van osztva. Láttam én már így teljes munkafolyamatokat elveszni, mert az egyik résztvevő úgy gondolta, kicsit pucolgat a vinyóján, és törölte a Dropbox mappájából a projekt dokumentumait — mindenki másnál is… És a Dropboxon nincs Lomtár, amiből vissza lehetne hozni. Úgyhogy ami nagyon-nagyon fontos, az ne csak a felhőben létezzen!
Használd, ha: nagyon sokat fotózol telefonnal, és szeretnéd, ha ezekről az emlékeidről lenne egy másolatod, amiket utána majd biztonságosabban is elmentesz, de ne azon múljanak a nyaralási fotók, hogy épp eszedbe jutott-e mentést készíteni róluk!
3. előny: Hatékony közös munka
Az megvan, amikor több, mint egy ember dolgozik egy projekten, és akkor küldözgetitek e-mailben egymásnak a „projektleiras1.doc” „projektleiras1-verzio2.doc” „projektleiras-vegleges1.doc” és „projektleiras-ezaveglegesmostmartenyleg.doc”-okat? A felhős munka ezt is kiküszöböli, például ha Google Drive-ot használtok (igen, már megint Google, de hát tudjuk, hogy a barátunk). Mindenki konkrétan ugyanazon a dokumentumon dolgozik, ugyanaz a fájl bővül, vagy, ha nem konkrétan akarsz beleírni, lehet mellette megjegyzéseket is hagyni. Excel-típusú táblázatot, ppt-t vagy sima szöveges dokumentumot is készíthettek, és visszakövethetők a változtatások, tehát ha valaki mégis olyat változtat, amit nem kellett volna, vissza lehet állítani egy korábbi verziót.
Ha nem másokkal dolgozol, akkor is hasznos lehet a felhős munka, ha több gépről szerkesztesz egy anyagot, vagy van egy olyan dokumentum, amire gyakran szükséged van (pl. fontos, de nem titkos adatokat, címeket, számokat tartalmaz) — így nem kell azon izgulnod, hogy vajon nálad van-e pendrive-on. :)
Használd, ha: többen dolgoztok egy projekten, vagy te egyedül több gépről is dolgozol egy munkán.
A felhő veszélyei
Minden online — azaz sosem offline
A felhő előnye, hogy csak internet kell ahhoz, hogy hozzáférj a fontos fájlaidhoz, amennyiben feltöltötted őket a felhőre. Hátránya, hogy ha nincs neted, akkor meg vagy lőve.
Ezért nagyon fontos, hogy amellett, hogy kihasználod a felhő előnyeit, ne feledkezz meg az arany középútról, és rendszeres időközönként készíts a főbb gépeidre (pl. laptop, asztali gép) mentést a legfontosabb anyagokból, hogy ha épp áramszünet van és még bírja a laptopod akksija, akkor se az legyen, hogy a plafont bámulva malmozol, és megy fel a vérnyomásod, mert nem tudsz haladni a munkáddal. A felhőt használd ki, de ne függj tőle, így nem lesz viharos a kapcsolatotok (vihar, érted, mert felhő :D).
Így oldd meg: Képzeld el, hogy nincs internet, és dolgozni szeretnél. Melyik fájlok azok, amikhez hozzá akarnál férni most rögtön? Csinálj belőlük egy offline másolatot mihamarabb.
Minden egy helyen
A felhőhöz konnyű hozzáférni, de ha nem vagy elővigyázatos, nem csak neked. Ha megvan a jelszavad, akkor simán hozzáférhetnek a naptáradhoz, e-mailjeidhez, privát dokumentumaidhoz, munkaanyagaidhoz, családi fotóidhoz. Nagyon fontos tehát, hogy védd a hozzáférésedet a felhő-fiókjaidhoz!
Így oldd meg: Használd ki a kettős azonosítást, és válassz egy nagyon erős jelszót (a jelszóválasztás mikéntjeiről itt írtam bővebben). A jelszavaid kezelésében segítségedre lehet a LastPass alkalmazás, ami a különböző fiókoknak különböző jelszavakat generál le, többszörös biztonsági falakat alkalmaz, ráadásul több eszközödre is letöltheted. Mindent elintéz, neked csak egyet kell megjegyezned: egy mesterjelszó kell a működtetéséhez, ezt viszont nagyon okosan válaszd meg, ne az legyen, hogy 1234, mert ez nyit mindent. Minél hosszabb, annál jobb — de erről is olvashatsz részletesebben a jelszóválasztós cikkemben.
mimozagirl mondta
A Google termékei a kedvenceim, annyira megkönnyítik az életem, főleg a közös dolgok szervezését. Épp esküvőszervezésben vagyunk (még két hét!) és az összes találkozót a Google naptárba rögzítjük, mindig az a fél, aki lebeszélte, és aztán küldünk belőle meghívót a másiknak. Így nem kell külön mondani neki, hogy „kedden találkozunk a fotóssal 5-kor” meg emlékeztetni, hanem kap egy meghívót és megjelenik a naptárjában. Az egész szervezésről nyitottunk egy közös excelt Google drive-on, ebben van a költségvetés, vendéglista, telefonszámok minden. A közös nyaralások szervezésére már évek óta ezt a módszert alkalmazzuk. Ezen kívül még a Google Keepet használjuk közösen (is), a bevásárlólistánk egy megosztott cetli amiről lehet pipálni.
Mithril mondta
A véletlenül kitörölt Dropboxos fájlokat a honlapon keresztül tudod visszaállítani. :) Azt nem tudom, hogy azt is vissza tudod-e, amit más törölt ki, de ha más nem, akkor meg lehet őt kérni, hogy állítsa vissza.
Via mondta
Köszi, örülök, hogy már van ilyen. Ez pár éves sztori és akkor keresztet vethettünk a fájlokra. :(
kiskanal18 mondta
A Drive-nak és a Dropboxnak is van offline alkalmazása, amit ha letöltesz a gépedre, akkor a felhőbe mentett fájlokat a gépre is szinkronizálja, és ezzel ki is pipálhatjuk a ‘nincs meg a fájl áramszünetkor’ problematikát. Minden eszközön bekapcsoláskor szinkronizálja a gépre a más eszközök használatakor végzett változásokat is. Érdemes használni.
Bb.Sophie mondta
Én akkor találkoztam először a felhő-jelenséggel, mikor néhány éve megvettem az első Windows-os okostelefonomat és az „arcomba tolta” a OneDrive-ot. :) Elég alap szinten, de használom azóta is.
A Google-el én i jártam úgy, mint Enzsii – azóta ahányszor készüléket váltok, senkitől semmilyen adatot nem kell elkérjek, megvan minden. :)
Enzsii mondta
Pont ma köszöntem meg korábbi előrelátó énemnek, hogy a telefonszámokat a google fiókra mentette. Nem a telefonra, nem a simre. Ma egy nagyon gyors készülékváltásom volt, és hirtelen megijedtem, hogy nincsenek meg a számok. Aztán persze megnyugodtam, és beléptem google-be, ami már le is szinkronizálta :)
Via mondta
Huh, örülök, hogy jól jöttél ki belőle! :)