Miért jó a menütervezés? Nem kell hétköznap kapkodva kitalálni, hogy mit is együnk, hogy aztán a végén az üres hűtő láttán arra döbbenjünk rá, hogy megint valami drága ételt kell rendelni. Egyszer kell boltba menni és megvenni a szükséges alapanyagokat. Ezzel időt és pénzt is spórolunk, hiszen csak azt vesszük meg, ami a listán van, nem megyünk vissza többször más-más dolgokért, amiket kifelejtettünk, és így nem veszünk felesleges dolgokat sem. Jól hangzik? Nem olyan nehéz megvalósítani. :)

1. Írd össze, milyen ételeket szoktál enni!

Nyiss egy Word doksit, és írd össze, hogy miket szoktál főzni. Össze-vissza, ahogy eszedbe jut, írd fel az ételek nevét. Ha ezzel megvagy, csoportosítsd (Wordben cut & paste) ételtípusok szerint, például leves, saláta, desszert, főétel, kisétkezés/nass, stb. Később bővítheted ezt a listát, ha eszedbe jut valami, vagy megszeretsz/megtanulsz egy új ételt. Ez lesz a kiindulópont.

2. Állítsd össze a heti menüt!

Új dokumentumban (lehet Excel is) készíts egy táblázatot, ami 5 sor és 8 oszlop. Az első sor és oszlop a neveket tartalmazza, függőlegesen: reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora, nasi; vízszintesen pedig a hét napjait. Az előbbi összesítés alapján töltsd ki a táblázatot! Néhány hét gyakorlat után már elég lesz, ha csak az ebédet és/vagy vacsorát töltöd ki, a többi étkezésre egy idő után alapból tudsz készülni, csak a bevásárlólistára ne felejtsd el felírni a reggelik hozzávalóit. :)

3. Írj profi bevásárlólistát!

Ha megvan a menüterved, nézz ki a konyhába egy jegyzettömbbel és papírral a kezedben, és írd fel, mi az a hozzávaló, amire szükséged lesz, de nincs otthon. Egyelőre csak össze-vissza írd fel, ami eszedbe jut. Ha ez megvan, gondold át, hogy honnan kell őket beszerezni (pl. hentes, pék, zöldséges, hipermarket, stb.), és boltok szerint csoportosítsd őket, így nem marad ki semmi sem. Wordben is készíthetsz egy üres bevásárlólistát, amin felsorolod mindegyik bolttípust, ahova jársz, mellette pedig hagyj üres helyet, ahova írhatsz. Tarts belőle néhány nyomtatott példányt a konyhában, és ha valami elfogy, a megfelelő helyre írd be, így figyelemmel lehet kísérni, mikor hova kell betérni. (A mi bevásárlólistánkon szerepel a drogéria és az állatkereskedés is.)
Ha csak egy helyre jársz, akkor a bevásárlólistádat próbáld meg úgy összeírni, hogy a termékek olyan sorrendben legyenek, mint ahogy a polcok/szekciók vannak a boltban. Például ha a bejárat mellett vannak a zöldségek, akkor a sor elejére írd fel az uborkát, ha a végén vannak az italok, akkor az ásványvíz legyen az utolsó. Így nem fogsz fel-alá rohangálni a boltban, mint egy mérgezett egér.

4. Élvezd a menüdet!

Ha mindent megvettél, a következő héten könnyű dolgod lesz, csak meg kell főznöd a korábban kitalált dolgokat. Nem kell viszont szigorúan ragaszkodnod a menühöz! Az egészben az a lényeg, hogy legyen meg előre egy sor étel ötlete és a hozzávalóik, így nem kell kapkodnod, ha eljön a vacsi ideje, de ettől függetlenül nyugodtan lehet úgy sakkozni, ahogy jól esik, mert mindig lehet, hogy közbejön valami program, és aznap csak a kevésbé időigényes ételre lesz idő, vagy egyszerűen nincs kedved megenni aznap azt, amit előre kitaláltál akkorra. Csak arra figyelj, hogy az előre megvett dolgok ne járjanak le, és ne halaszd a végtelenségig az elkészítést. Hogy ne kelljen kidobni semmit (akkor nem lenne értelme a spórolásnak, amit a menütervezéssel elértél…), ne told el több nappal a különböző fogásokat, maximum cserélj ki két egymást követő napot vagy például hozz előre egy olyan ételt, ami frissen elkészíthető, és a fagyasztott alapú étel (főzelék, stb.) akkor kibír még két napot.

5. Tartsd fenn az állapotot!

A továbbiakban elég hetente néhány percet rászánni a procedúrára (mondjuk vasárnap délutánonként). Tudatos menütervezéssel figyelemmel kísérheted és ellenőrizheted a család (vagy saját magad) tápanyagbevitelét. Ha előre átlátsz egy hetet, nem lesz háromszor pizza a vacsora figyelmetlenségből. Az előző heti menüket őrizd meg (virtuálisan úgyse foglal sok helyet), később ötletadónak jó lesz, például egy év múlva megnézni, hogy ezen a nyáron mit főztél, mihez volt kedvetek.
Az 1. pontban létrehozott listádat pedig mindig bővítheted azokkal az ételekkel, amiket kipróbálás után “felvettél a menüre”. A heti menüt ki is nyomtathatod, és egy mágnessel kitűzheted a hűtőre, így mindenki tudja, miféle finomságra számíthat aznap (vagy a közeljövőben).

Jó étvágyat! :)

SZERK. 2010. november 09.: Itt letölthető menütervező jegyzetlapot is találsz!